- rękojmi - czyli odpowiedzialności prawnej sprzedawcy za wady fizyczne lub prawne produktu,
- gwarancji – czyli dobrowolnie udzielonego pisemnie oświadczenia (np. w formie dokumentu, zazwyczaj Karta Gwarancyjna) zapewnienia przez producenta lub dystrybutora (gwaranta), który gwarantuje dodatkową ochronę kupującemu i określa obowiązki gwaranta
Gwarantem zazwyczaj jest producent rzeczy, importer rzeczy lub
dystrybutor. Warto zapamiętać, że sprzedawca nie występuje w roli gwaranta.
Z kolei uprawnionym do gwarancji jest kupujący.
Oświadczenie gwarancyjne nie musi być złożone w specjalnej formie,
aby było ważne. Można je złożyć np. w reklamie, w treści regulaminie sklepu
internetowego, w formie pisemnej np. w postaci Karty Gwarancyjnej.
Wręczenie dokumentu gwarancyjnego i jego przyjęcie przez kupującego
oznacza, że nabywca otrzymuje zapewnienie od wystawcy.
Gdy kupujesz coś z gwarancją,
prawo nie mówi dokładnie, co możesz zrobić, jeśli produkt ma wadę. Kodeks cywilny
tylko podpowiada, co powinien zawierać oświadczenie gwarancyjne. Producent lub dystrybutor
mogą na przykład zwrócić Ci pieniądze, wymienić produkt na nowy lub go
naprawić. Mogą też zaoferować inne usługi.
Gwarant może samodzielnie ustalać zasady dotyczące
obowiązków i praw z tytułu gwarancji. To oznacza, że decyduje, co trzeba
zrobić, aby gwarancja była ważna. Może też określić, jak wygląda procedura składania
oraz jak długo trwa gwarancja.
Jednym z często występujących obowiązków kupującego
zawartych w gwarancji jest np. obowiązek dokonywania cyklicznych przeglądów
gwarancyjnych.
W wielu przypadkach gwarancja nie dotyczy całej rzeczy, a
jedynie pewnych jej składników/ elementów.
Jeżeli w oświadczeniu gwarancyjnym nie podano innego
terminu, gwarancja trwa 2 lata. Liczymy ją od dnia, gdy kupującemu wydano
towar.
Przed skorzystaniem z gwarancji, należy dokładnie przeczytać warunki gwarancji. Można to zrobić,
sprawdzając Kartę Gwarancyjną lub Regulamin gwarancji, które dostarczył producent
lub dystrybutor.
WARTO PAMIĘTAĆ! Gwarancja to dodatkowa ochrona, którą daje sprzedawca na wady towaru. Jest to coś innego niż rękojmia, która także chroni kupującego.
Poniżej przedstawiam, jak może wyglądać cały proces gwarancyjny krok po kroku.
KROK I– ZŁOŻENIE GWARANCJI
- szczegółowe
zapoznanie się z warunkami gwarancji zawartymi w Karcie Gwarancyjnej,
regulaminie sklepu internetowego, reklamie itp.
- gwarancję
co do zasady składa się na piśmie (osobiście, listem poleconym lub
e-mailem). Warto zachować taką formę dla celów dowodowych. Szczegóły zgłoszenia
gwarancji określa dokument gwarancji, który otrzymałeś.
- Jeżeli
brak jest formularza czy wzoru udostępnionego przez
producenta/dystrybutora, oto elementy pisma zgłaszającego uprawnienia z
tytułu gwarancji
- imię
i nazwisko, nazwa firmy, data pisma,
- adres
do korespondencji, e-mail, nr telefonu do kontaktu (adres, na który ma
zostać wysłana odpowiedź na gwarancję),
- datę
nabycia towaru,
- opis
towaru, którego dotyczy
- opis
wady oraz datę jej stwierdzenia,
- określenie żądania zgodnie z udzieloną gwarancją, np. wymiana rzeczy, naprawa rzeczy.
- Producent/
dystrybutor udziela odpowiedzi.
KROK II – DOCHODZENIE ROSZCZEŃ W PRZYPADKU ODMOWY UZNANIA
GWARANCJI
- Po
rozpatrzeniu gwarancji producent/dystrybutor może albo ją uznać i spełnić żądanie kupującego, np. naprawić towar, zwrócić
cenę albo odrzucić gwarancję.
- Jeśli
producent/dystrybutor nie uzna gwarancji przedsiębiorca może:
- skorzystać
z uprawnień wynikających z rękojmi,
- skierować
sprawę do sądu,
- skorzystać
z mediacji lub arbitrażu,
- zgłosić
sprawę do inspekcji handlowej (jeśli dotyczy jednoosobowej działalności i
przysługuje ochrona konsumencka).
Może Cie zainteresuje:
Reklamacja między przedsiębiorcami
Pamiętaj, że czytany artykuł nie stanowi porady prawnej w rozumieniu ustawy o radcach prawnych
Wpis jest oparty na stanie prawnym obowiązującym w chwili jego publikacji.
Zainteresował Cię ten artykuł, a może masz związane z nim pytania? Jeśli tak, to zapraszam Cię do zostawienia komentarza lub do udostępnienia wpisu w mediach społecznościowych.

Komentarze
Prześlij komentarz