Reklamacja między przedsiębiorcami! Co możesz zrobić w przypadku zakupu wadliwego towaru od innej firmy?
Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i w ramach
swojej działalności zakupiłeś serię towarów od dostawcy (również przedsiębiorcy), a towar okazał się
wadliwy, nie działa prawidłowo, psuje się…..
Co możesz zrobić?
Możesz dochodzić swoich praw na podstawie dwóch instytucji prawnych: rękojmi oraz gwarancji jakości.
Każda z nich pełni odmienną rolę i wiąże się z innymi obowiązkami sprzedawcy
oraz uprawnieniami kupującego. W tym artykule przyjrzymy się procesowi reklamacji.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami stanowi
formalny proces, który reguluje zasady zgłaszania niezgodności towaru z umową,
a także żądania naprawy lub wymiany wadliwego produktu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami po stwierdzeniu wady lub
niezgodności towaru z umową, przedsiębiorca może złożyć reklamację wobec
dostawcy, przy zachowaniu odpowiednich terminów określonych w umowie lub
przepisach prawa cywilnego.
Przedsiębiorca może skorzystać z reklamacji, jeśli wykryje
wadę w ciągu 2 lat od zakupu (lub 5 lat w przypadku
nieruchomości).
Rękojmia przysługuje z mocy prawa i obejmuje
odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne lub prawne rzeczy sprzedanej.
WAŻNE! Przedsiębiorcy mogą w umowach sprzedaży ustalić, że rękojmia będzie ograniczona lub całkowicie wyłączona. Aby to było ważne, zmiany muszą być jasno zapisane w umowie. Nie wystarczy, że sprzedawca sam to ogłosi. Obie strony muszą wyraźnie zgodzić się na te zmiany w umowie.
W ramach rękojmi kupujący może żądać:
- naprawy
towaru,
- wymiany
na produkt wolny od wad,
- obniżenia
ceny,
- odstąpienia od umowy, jeśli wada jest istotna.
Checklista w przypadku reklamacji towaru pomiędzy
przedsiębiorcami
- zidentyfikowanie
wady przez kupującego
- sprawdzenie
terminu do zgłoszenia reklamacji
- przygotowanie
i sprawdzenie dokumentów potwierdzających zawarcie umowy i dostawę towaru,
regulaminów itp.
- Sformułowanie
treści reklamacji: na piśmie lub emailem
- Zbadanie
odpowiedzi na reklamację
- zaplanowanie działania na wypadek braku odpowiedzi lub odmowy
Reklamacja składana przez przedsiębiorcę krok po kroku
Poniżej przedstawiam, jak może wyglądać cały proces
reklamacji krok po kroku.
KROK I– ZŁOŻENIE REKLAMACJI DO SPRZEDAWCY
- Reklamację
co do zasady składa się na piśmie (osobiście, listem poleconym lub e-mailem).
- Elementy
reklamacji:
- imię
i nazwisko, data pisma,
- adres
do korespondencji, kontakt do firmy: e-mail, numer telefonu (adres, na który ma zostać wysłana odpowiedź na
reklamację),
- datę
nabycia towaru,
- opis
reklamowanego towaru,
- opis
wady oraz datę jej stwierdzenia,
- określenie
żądania.
- Sprzedawca
udziela odpowiedzi. Przyjmuje się, że odpowiedź powinna zostać udzielona
bez zbędnej zwłoki ( z zasady to 14 dni na odpowiedź)
KROK II – DOCHODZENIE ROSZCZEŃ W PRZYPADKU ODMOWY UZNANIA
REKLAMACJI
- Po
rozpatrzeniu reklamacji sprzedawca może albo uznać reklamację i spełnić żądanie kupującego, np. wymienić
towar na wolny od wad, albo odrzucić
reklamację.
- Jeśli
sprzedawca nie uzna reklamacji, przedsiębiorca może:
- skierować
sprawę do sądu,
- skorzystać
z mediacji lub arbitrażu,
- zgłosić
sprawę do inspekcji handlowej (jeśli dotyczy jednoosobowej działalności i
przysługuje ochrona konsumencka).
PRZEDSIĘBIORCO PAMIĘTAJ!
Przepisy prawa wymagają od
przedsiębiorców dochowanie tzw. należytej
staranności i pilnowanie terminów.
Niedochowanie należytej staranności przy reklamacji albo niedochowanie terminów
spowoduje utratę uprawnień z tytułu rękojmi.
Przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci
uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób
przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o
wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie
zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Do zachowania
powyższego terminu wystarczy wysłanie przed jego upływem zawiadomienia o wadzie,
np. w formie e-maila.
Utrata uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy nie następuje mimo niezachowania terminów do zbadania rzeczy przez kupującego lub do zawiadomienia sprzedawcy o wadzie, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.
WARTO PAMIĘTAĆ! Przedsiębiorcy (w określonych przypadkach) mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, jeśli zakup został dokonany na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Z tej możliwości wyłączeni są jednak przedsiębiorcy działający w formie spółek. Jeżeli kupujący zdecyduje się skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny, to sprzedawca ma możliwość skorzystania z prawa do zaproponowania wymiany towaru na wolny od wad lub jego bezpłatnej naprawy. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest realizacja tego żądania w terminie 14 dni oraz brak istotnych niedogodności dla kupującego. Jednakże należy zapamiętać, że jeśli towar był już wcześniej wymieniany lub naprawiany, sprzedawca traci to prawo.
UWAGA! Od 1 stycznia 2021 roku część przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG może skorzystać z ochrony przysługującej konsumentom, jeśli zawarta umowa nie ma dla nich charakteru zawodowego (np. kupujesz ekspres do biura dla swoich pracowników). Wówczas sprzedawca ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji w ciągu 14 dni, a jeśli wada ujawniła się w ciągu roku od zakupu, domniemywa się, że istniała już w chwili sprzedaży, co ułatwia dochodzenie roszczeń.
Wpis jest oparty na stanie prawnym obowiązującym w chwili jego publikacji.
Zainteresował Cię ten artykuł, a może masz związane z nim pytania? Jeśli tak, to zapraszam Cię do zostawienia komentarza lub do udostępnienia wpisu w mediach społecznościowych.

Komentarze
Prześlij komentarz